måndag 26 augusti 2013

Dag 15 - och en helt fantastisk helg!


 Sen kom vi fram till dagens höjdpunkt:
RODEL


Nu måste jag berätta om min fantastiska helg - och det med bilder för en gångs skull.

Fredag vet ni ju, först var det jobb (promenad med Erika och hennes 6 mån bebis Martin - sen lite städning och lek innan fredagsbadet ). Sen lite äventyr med bland annat utgång på Kaufleuten.
Lördag: bakis - på kvällen käkade jag och Emelie på restaurang inne i Zurich. Tjejsnack och mys och MASSOR AV MAT. Jag tycker med ens att människor som gillar mat är 10x trevligare än människor som inte uppskattar den. Haha, så det var bra!

Helt otroligt vacker stad!

Söndag: Vaknade, kände att ÅH NEJ den här dagen kommer bli aptråkig!!! 
Vid elva-tiden plingade det till i mobilen och Felicia och Jenny frågade om vi inte skulle sticka iväg på en vandring ändå, trots det dåliga vädret. Efter ca 5 sekunders funderade svarade jag JA VI KÖR. På med kläder, packa väskan, iväg! Spontant till tusen!


Vi åkte tåg genom det vackraste landskapet jag någonsin sett. Bara 1 ½ h från storstadslivet kommer man till detta. Helt otroligt!

Vi kom fram till Flumserberg och tog lift upp till Tannenboden Alp som är en liten, liten skidby. Det var lite som att åka i safariparken på Kolmården, fast de enda djuren man såg var kossor.

Vi hade väldigt kul på väg upp, då Felicia fick lite dödsångest, och Jenny och jag bara skrattade och tjoade.

Man ser inte så mycket pga repiga rutor, men liften gick RAKT upp för berget.
 Utsikten om man vände sig 180 grader. Här ser man lutningen på vajern också... Hehehhehehe

När vi kommit upp till Tannenboden käkade vi lite lunch och köpte liftkort, sen var det på't igen!
Vi åkte och åkte och åkte. Sen kom vi upp bland molnen.
Det var dödskallt och vi såg typ 3 meter framför oss. Lite smått skräckslagna men otroligt äventyrssugna gav vi oss ut i dimman, 2000 möh, dåligt utrustade, med en dålig karta, och dålig skyltning.
 Efter kanske 100 m ner lättade molnen och vi kunde äntligen se igen. Fantistiskt!
Vi gick, stannade, pratade, gick, vilade, sprang, frös, funderade på om vi var vilse, var törstiga, kissnödiga, men framför allt skrattade åt allt. Hela situationen.
 Och så var vi lite turistiga såklart!
 Såhär vackert var det.
Pappa, när du kommer hit så tycker jag att du ska ut och springa i bergen! Jag tänkte på dig när jag gick här.
 Så kom vi fram till huvudattraktionen av själva vandringen, dvs sjön. Det var fint och så.
 Fin utsikt!
 Jenny och Felicia
 Vi var på väg neråt då vi fick syn på en liten liten stig som gick rätt uppför. Vi skrattade och sa: Haha, TÄNK om det där var stigen vi ska på!!!! Det var det. Fast bilden är missvisande såklart...Det var mycket brantare än det såg ut.

Efter vandringen kom vi fram till dagens höjdpunkt:

RODEL

Tog bilden från google för att illustrera:
Tänk er en privat bergochdalbana där du själv bestämmer hastigheten. ALLTSÅ JÄKLAR!!!!!! SÅ KUL!!!





Ner till höger ser ni mig. Snabbare än vinden for jag ner för det berget. Wow.
 Vart man än gick på berget så hördes en klank-klank-klank-ljud. Det var kossor med bjällror runt halsen, Har aldrig hört något liknande! De gick omkring i det fria på berget och betade, och några var inne i den här ladugården som vi kikade in i.

Man kunde dessutom köpa ost, mjölk, yoghurt och kött där. Allt producerat av bergskorna! Supergott var det :)
 Efter vandringen belönade vi oss med Apfelstrudel med vaniljsås. Supergott!
 Och så var det kabinlift ner igen. Felicia beundrar golvet istället för utsikten. Haha
Vi hade gott om tid innan tåget skulle gå, så vi hoppade av halvvägs och tog en vandring ner istället. Spanade in den här forsen som dök upp  ifrån ingenstans.
 Jag var såklart tvungen att smaka lite. Det var helt klart och jättehärligt!

Sen tog vi tåget hem...
 ...... trodde vi, ja!
Nej, vi såg ett tivoli på vägen och efter 3 sekunders betänketid sa vi: Vi hoppar av!!
 Hade ingen aning om vart vi var, men mysigt var det! Vi provsmakade massor av godsaker, som ostar, korv, inlagda vitlöksklyftor, grekiska olivröror och en massa gott. Och så köpte vi vårrullar och brända mandlar.

Det var gårdagen, det! Otroligt trevligt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för bilderna och din roliga beskrivning. Helt fantastiskt vad du får uppleva. Själv var jag och handla på Maxi i helgen:)

KRAM från far

mamma sa...

Kul och följa med dig på dina/era spontana äventyr (ja, de flesta iaf - bakisdagarna verkar ju mindre kul).
Du verkar ha upplevt fantastiska vyer med trevligt sällskap.

Kramar från mamsen