tisdag 8 november 2011

ledig

Ligger i min säng i min nya pumpa t-shirt och har konstaterat säkert 8 gånger att livet leker och allt är frid och fröjd.
Idag är vi lediga och daddy är hemma på förmiddagen och snart kommer mommy. Jen ligger bredvid mig och spelar Angy Birds på iPaden och jag är världens snällaste storasyster och tittar varje gång hon säger "Malin, Look! Looklooklook! The monkeys are laughing at me.", trots att jag egentligen inte är intresserad.

Jag tror jag har hamnat i den bästa familjen i hela Usa.
Aimee åker till Japan tidigt på fredag morgon och det känns lite tråkigt, men att sakna är ingen dålig sak har jag lärt mig.

Jag behöver lite hjälp inför min nya uppgift på draman. Jag ska hålla ett tal igen.
Vad är typiskt svenskt och typiskt amerikanskt? Fördomar och andra intressanta saker. Kommentera vettja!

3 kommentarer:

Kusin Fia sa...

Oh, de pratade om det där på radion härom-morgonen.
Men om vi börjar med amerikanskt så känns det typiskt patriotriskt, att applådera åt ALLT alla säger eller gör i tv (tänk typ Oprah Winfrey eller Rachel Ray), att killarna är modigare och oftare bjuder ut på dejt (källa: vår förra amerikanska granne som kom över en dag och sa att han sett nåt JÄTTE-konstigt på tv: det visade sig vara ett avsnitt av Sommar med Ernst ^^) och att stämma alla för allt hela tiden.
Typiskt svenskt är jantelagen (Inte ska väl jag?), att hitta ett svart får, kösystemet...
Det är mina fördomar ^^

Anonym sa...

Oj det var inte enkelt. Och kanske som kusin så klokt säger så avslöjar man ju lite fördomar. Vi svenskar är ju tydligen unika med ordet lagom. Ordet härstammar jättelångt tillbaka i tiden (kanske vikingatiden) då man drack mjöd ur ett krus som gick runt i "laget", därav uttryck som utvecklats "laget om" och senare till ordet lagom, dvs att det skulle räcka till alla.
-Sedan Sveriges neutralitet och inte ta ställning har ju varit orsak tillatt vi inte varit inblnadat i världskrigen.
-Om Amerikaner är det väl unikt att de har mycket större fokus på det poisitiva än vad vi har.
Kram fr far

hanna sa...

Okej, you asked for it!

Ordagrant kan USA stämplas med orden: Grandiositet; pengar=bäst i världen, makt=bäst i världen, Dick Cheney-ondska, mormoner, vägkrogar, stora hus, stora ytor, naturgas (Kolla den amerikanska dokumentären Gasland på SVTpay) breda vägar. Alla invånare blir lyckliga genom att bo i villa, ha bil, vara gift och skaffa barn, idealöverskridning. Typiskt USA är också att placera alla avvikare på ett och samma ställe - typ Greenwhich Village, NY. SVAGT KAFFE

Typiskt svenskt? Feghet, tystnad, Uppmärksamhetsökande=fel, stereotyper, blond hårfärg, snö, kyla, kargt resp luftigt, ljummet sommarklimat, björkar, frodiga sommarängar och blomsterkransar, mjölk, köttbullar - STARKT KAFFE